top of page

תאונה ללא ביטוח חובה

תאונה דרכים ללא ביטוח חובה

תאונה ללא ביטוח חובה | תאונת דרכים ללא ביטוח חובה | עו"ד אושיק אליהו

 02.09.20  19:20 

עורך דין אושיק אליהו

נהיגה ברכב ללא ביטוח הינה עבירה פלילית אשר בגינה ניתן לקבל קנס כספי ואף יותר מכך, אך היא אינה שוללת את האפשרות של הנהג לקבל פיצוי במישור האזרחי כאשר נגרמים נזקי גוף. השאלה היא מי הגורם שיפצה את אותו נהג? מה גובה הפיצוי ומהו ההליך הנכון? הכל במאמר הבא.

האם ניתן לתבוע את הרכב הפוגע ללא ביטוח חובה

 

כאמור ועל פי פקודת ביטוח רכב מנועי וחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, ישנה חובה על כל נהג ברכב מנועי לבטח את רכבו בביטוח חובה, וזאת מהצורך הבסיסי להעניק כיסוי מלא מפני נזקי גוף העשויים להיגרם, לכל אחד ממשתמשי הדרך, לרבות הולך רגל.

 

המחוקק בחר בעיקרון האחריות המוחלטת, כשאר אין שאלה של מי אשם בתאונה, וזאת על מנת שכולם יהיו זכאים לפיצוי ועל מנת לקצר הליכים ולדון לעיתים שנים במי אשם בתאונה, מנגנון האחריות המוחלטת, יוצר את פיזור הנזק, ועברתו לחברות הביטוח. 

 

לצד זאת, ובמצבים שאין ביטוח חובה, ונחסמת דרך המלך לתביעה כנגד חברת הביטוח על פי חוק נפגעי תאונת דרכים, הנפגע בתאונה רשאי להגיש תביעה למבטחת בפוליסת החובה, של הרכב הפוגע, אותה חברה שביטחה את הרכב שגרם לתאונה. המשמעות המשפטית היא כי על המייצג של הנפגע, להרים את הנטל המשפטי, נטל ההוכחה ולהוכיח כי מי שגרם לתאונה הוא הנהג השני, הן בהתרשלות והן על פי כל חוק אחר.

מדוע חברת ביטוח תשלם לנהג שנפגע ללא ביטוח חובה  

 

חוק נפגעי תאונות דרכים קובע כי במקרה של תאונה, אין בכלל שאלת אחריות, כלומר הסוגייה היחידה שנותרת בעיינה היא מה גובה הפיצוי המגיע לנפגע בתאונת הדרכים, אך כאשר מדובר על תאונת דרכים כאשר הנהג היה ללא ביטוח חובה, נותרת לנהג האפשרות לתבוע תביעה נזיקית רגילה על פי פקודת הנזיקין וזאת כאשר פעל הנהג הפוגע ברשלנות.

התביעה תהיה מוגשת כאמור כתביעה על פי פקודת הנזיקין וזאת כנגד אותה חברת ביטוח שביטחה את הרכב הפוגעבמסגרת ביטוח חובה, וזאת מתוך ההיגיון הבריא, ופקודת הנזיקין הקובעים כי על כל המשתמשים בדרך, חלה חובת אחריות וזהירות, ונהיגה בטוחה ולא רשלנית, במקרה שבו נהג רכב אחר הפר את החוק וגרם לתאונה, תוך ביצוע עבירת תנועה על פי תקנות התעבורה, רשאי הנהג שנפגע לתבוע פיצוי על נזקיו הגופניים, וזאת ללא שום קשר אם היה לו ביטוח חובה, הדברים הללו נכונים גם בנזקי רכוש (מקיף וצד ג'). 

 

מה גובה הפיצוי שאוכל לקבל בתביעה ללא ביטוח חובה

 

בתאונות דרכים מסוימות ניתן לקבל  מאות אלפי שקלים ואף מיליונים והכל על פי חומרת הפגיעה. בפועל, החוק לא מגדיר תקרה לפיצוי ואילו ניתנים להחלטתו של בית המשפט.

 

ישנם מספר פרמטרים הקובעים כמה פיצוי וכסף יקבל הנפגע לדוגמא הוא הפסד שכר ואובדן כושר השתכרות, כאשר בוחנים את זה גם כלפי העתיד כמה כסף "יפסיד" הנפגע גם בעתיד בשל פגיעתו.
 
דוגמא נוספת לפרמטר שעלול לקבוע את שווי הפיצוי המגיע לנפגע ונקרא כאב והסבל – אשר זה מבטא בעצם את הנזק הלא ממוני שנגרם לו כתוצאה מתאונת הדרכים. ראש נזק זה מחושב מגילו של הנפגע, משך האשפוז ואחוזי נכותו שנקבעו לנפגע כתוצאה מהתאונה.

 

מעבר לאמור, בית המשפט גם בוחן האם נעזר הנפגע בסיוע מבני משפחתו או עזרה של מטפל, לדוגמא בתפעול משק הבית, עזרה בפעולות בסיסיות אישיות, כמו להכין אוכל להתקלח וכדומה, הרי שעם ברור לבית המשפט שללא התאונה לא היה צריך להסתייע הנפגע בעזרת משפחתו, משנזקק להם בעקבות התאונה, הרי שהוא זכאי לפיצוי כספי. דוגמא נוספת ובמקרים שנדרשת התאמה מיוחדת של דירת מגוריו של הנפגע כתוצאה מהאונה, לרבות התקנת מעלית מיוחדת, אמצעי עזר במקלחת, אוכל וכו' גם בגין רכיב זה ניתן לקבל פיצוי כספי, שרק הוא עשוי להגיע למאות אלפי שקלים.

אך מוכיחים את רשלנותו של הנהג הפוגע ?

על הנפגע בתאונה להוכיח כי נהג הרכב הפוגע נהג ברשלנות או ביצע עבירת תנועה וזאת על פי אחד או יותר מהסעיפים המנויים בתקנות התעבורה.

 

לדוגמא, הנהג ברכב של בטוח בביטוח חובה (הנפגע) נסע בנתיבו כדין, אך הרכב הפוגע סטה ללא סיבה לנתיבו וגרם לתאונה. ודוגמא נוספת של רכב פוגע אשר ביצע פניית פרסה אסורה והתפרץ לכביש. או לדוגמא רכב שיצא מחנייה מבלי לתת זכות קדימה לרכב הנפגע שנוסע בנתיבו.

 

אם הוכחתי את רשלנות הנהג השני האם אקבל בכל מקרה פיצוי ישנה פסיקה ענפה ורחבה בה פעם אחר פעם פסק בית המשפט כי עשרות ומאות נהגים שנפגעו בתאונות דרכים יקבלו פיצוי וזאת על אף שלא רכשו פוליסת חובה. לצד זאת, מי שפוסק וקובע לבסוף הינו אף ורק בית המשפט האם הנהג שנפגע זכאי לקבל פיצוי ואם לאו. לאור כך, מלאכתו של עורך הדין של הנפגע בתאונה, כפולה במקרה זה ועליו להוכיח כי הנהג השני התרשל בקרות האירוע, אשר על כן חשוב מאוד לפנות לעורך דין תאונות דרכים הבקיא ברזי המקצוע ובעל ניסיון. 

 

עורך דין תאונות דרכים

 

לסיכום, ישנה דרך לנפגעים בתאונות דרכים, להגיש תביעה בנסיבות כאלו ולקבל פיצוי כספי גבוה העשוי להגיע גם למיליוני שקלים, לכן חשוב ורצוי מאוד להיוועץ עם עורך דין המתמחה בתחום, משרדנו הינו משרד מוביל בייצוג נפגעי תאונות דרכים, למשרד הצלחות רבות וקצר ללקוחותיו פיצויים גבוהים ובזמן קצר באופן יחסי. הניסיון ומקצועיות המשרד מעניק שירות לא פחות ממצוין ללקוחותיו. לתחומי עיסוק נוספים של משרדנו לחץ כאן.

אולי יעניין אותך :

או השאירו פרטים

לייעוץ ראשוני חייגו 077-2705777 

.תודה, נציג יחזור אליך בהקדם

bottom of page